Donkervoort D8 GTO-RS - et hollandsk vilddyr

Her er vilddyret, du ikke skal lege med

Den er ond, og den er grim!

Den første påstand vil du snart være enig med mig i, og det med udseendet burde heller ikke give anledning til en større diskussion.

Men jeg er ikke helt sikker på det. Smag og behag er jo forskellig.

Bilen jeg snakker om, er en hollandsk-bygget Donkervoort D8 GTO-RS.

380 hestekræfter, 0-100 på 2,8 sek. og til 200 på 8,6 sekunder.

En af verdens allerhurtigste biler, hvorpå der kan skrues nummerplader.

Et vilddyr, du nok ikke skal lege med!

Donkervoort har valgt en beskeden produktion af det civiliserede vilddyr, 40 styk, og med et prisskilt på 1,1 mio. kroner – uden afgifter.

Prisen i Danmark? Gang med mindst 2,5, måske lidt mere!

Den første Donkervoort ramte asfalten i 1978. Den hed S7 og var med en 1,6 liter, 90 hestes Ford-motor.

Men i dag er langt mere power i maskinrummet. Det er nu Audi, der leverer vitaminerne.

Fem cylindre, 2,5 liters TSFI med op til 380 hestekræfter. Til at trække 695 kilo.

Den nyeste version er blevet optimeret med ny undervogn, bredere sporvidde, større bremser og bedre evne til at bide sig fast i asfalten.

Selv en ond bil kan have sine bløde sider, og det har Donkervoort D8 GTO-RS i kabinen, hvor der ses både ædeltræ og læder.

Lyder det forkert, så kan du få bilen i en Bare Naked Carbon Edition, der er uden fine fornemmelser, og i stedet har frække detaljer i carbon.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment