Her er den nyeste Porsche 911

Stol på os, når vi siger, at billedet viser den ny Porsche 911. 

Man skal nemlig være lidt af en kender for at se forskel på den ny version i forhold til forgængeren. 

Det er ikke tilfældigt, for Porsche designpolitik gør, at ejere af den tidligere model ikke med en pennestrøg står med en “gammel” bil. 

Porsche-kendere vil straks se, at den ny model, der netop er præsenteret på Los Angeles Motor Show, er bredere bagtil for at kunne rumme de ny 21” hjul, men de kan næppe se, at forenden er blevet 4,5 cm bredere. 

Bagenden på alle modeller domineres af en tydeligt bredere og variabelt hævebar hækspoiler og det ubrudte, elegante lysbånd.  

Med undtagelse af fronten og bagenden er hele karrosseriet nu fremstillet af aluminium. 

I kabinen er ændringerne større. Interiøret er helt nyt og er inspireret af 911-modellerne fra 1970’erne. Den centrale skærm er 10,9 tommer og under den er der fem knapper til betjening af vigtige funktioner. 

For at gøre plads til den store skærm, er luftdyserne placeret lavt på midterkonsollen. 

Porsche 911 har altid været en drivers car, hvor chaufføren måtte arbejde hårdt for at få det maksimale ud dens potentiale – primært på grund af motorens placering bag bagakslen.  

Der ligger den stadig, men med de elektroniske hjælpemidler og innovative assistent-systemer, kan den efterhånden selv det meste. Den rå køreglæde bliver mindre og mindre.  

I dag er power, komfort og digitalisering vigtigere.

Modellen, der blev afsløret i Los Angeles, var en Carrera 4S med den ny generation turboladede flade sekser med 450 hestekræfter. Det er 30 heste flere end i forgængeren. 

Kræfterne overføres gennem en nyudviklet otte-trins dobbeltgearkasse, og den firehjulstrukne 4S sprinter fra stående til på bare 3,6 sekunder. 

Den baghjulstrukne S med samme motor skal bruge 3,7 sekunder. De to modeller har en topfart på henholdsvis 308 og 306 km/t. 

I Danmark koster 911 Carrera S fra 2.255.890 kr. inkl. levering, mens 911 Carrera 4S fås fra 2.410.959 kr. inkl. levering – begge med det landespecifikke udstyr og inklusive moms.  

De nye modeller kan bestilles allerede nu.

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar