Her er Aston og Red Bulls ny supersportsvogn

Her er Aston Martin og Red Bulls vilddyr

Så kan det ikke blive vildere.

En Aston Martin AM-RB 001 med en motor, der kan få dagens Formel 1-racere til at lyde som bovlamme husholdningsbiler.

En V12-sugemotor, der ligger bag de to forsæder, og sender ifølge designeren, F1-guruen, Red Bulls chefingeniør Adrian Newey, omkring 1000 hestekræfter hen til baghjulene.

Med en vægt på lige under 1000 kg bliver det til et vægt/effekt-forhold på 1:1. Det er i Formel 1-klasse.

Og med et meget avanceret aerodymanisk design skal den nok blive på asfalten, når det går meget stærkt.

Nogle siger, at AM-RB 001 får en Porsche 918 Spyder til at ligne en Toyota Prius.

Det er nok lige at stramme den, men vanvittig vild bliver den hvert fald.

Aston Martin AM-RB 001 er, som det kan læses af navnet, blevet til i et samarbejde mellem Aston Martin og Red Bull, og folkene bag bilen, foruden Adrian Newy også Aston Martin’s kreative chef, Marek Reichmaner, er ikke bange for at kalde deres baby for verdens hurtigste gadebil.

Den første AM-RB 001 bliver leveret i 2018, og Aston oplyser, at der vil blive bygget 150 eksemplarer, deraf 25 rene racerversioner.

Hvilken klasse de versioner skal køre i, gættes der på i flere medier. Det bedste gæt set med danske øjne er GTLM Pro, for her kører danskerne Nicki Thiim og Marco Sørensen for Aston Martin.

Homologeringen af den nuværende Le Mans GT-racer udløber næste år, så en ny racer skal være klar til 2018-sæsonen.

Om en V12 er det rigtige valg, kan der siges meget om, men det er i hvert fald en kendsgerning, at turbo er fremtiden.

Det viste Ford og Ferrari på Le Mans, og de samme mærker plus BMW M6 i sidste weekends løb i den amerikanske GT-serie på Watkins Glen.

De basker alle, specielt Porsche bliver kørt bagud i de store løb.

Rygter vil vide, at Corvette har valgt et centermotorkoncept til næste år, og Porsche, med Michael Christensen som en flittig testkører, har testet næste års 911 RSR på Monza.

Privatoptagelser viser en bil med en motor, der er rykket længere ind mod midten og lyden på videoen fortæller, at der testes med en turbo-motor.

Rygter vil dog vide, at der er problemer med motorens holdbarhed.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment