Flere vitaminer i Suzuki Vitara

Har du hørt at… 2015-(5)

Privatleasing buldrer frem.
Det tæller i dag mere at råde over bilen end at eje den.
Vurderingen kommer fra FDM, hvor forbrugerøkonom Allan Skytte Christensen har regnet på salgstallene fra årets begyndelse og frem til 7.  november.
De viser, at de private bilkøbere har erhvervet sig 107.081 ny biler. De 92.022 er købt, mens 15.059 er blevet leaset.
Det svarer til 14 pct. eller hver 7. af de nye biler til private.
Andelen vil stige, selv om nedsættelsen af registreringsafgiften fra 180 til 150 pct. faktisk skulle gøre det traditionelle bilkøb mere fordelagtigt.

Den ny lavere registreringsafgift betyder også lavere priser i hele Suzuki Vitara (Billedet) og S-Cross programmet.
Således koster familie crossoveren Suzuki S-Cross nu fra 183.500 kr., og den mest solgte version, en 1,6 Active, koster nu fra 228.000 kr.
Det er ca. 7.000 kr. billigere end før.
Vitara-programmet starter efter afgiftsændringen nu fra attraktive 192.000 kr.
Her er topmodellerne med Exclusive udstyr fx blevet ca. 10.000 kr. billigere, og merprisen på det avancerede 4WD system AllGrip er nu på kun 27.000 kr.
En Vitara med 4WD fås derfor fra under 220.000.

De tyske bilmyndigheder har godkendt en softwareopdatering til VW-modeller med 2.0-liters dieselmotorer og givet en »basisgodkendelse« til, hvordan 1.6-liters dieselmotorer skal fikses.
De tekniske løsninger til biler med 1.2-liters dieselmotorer bliver præsenteret ved udgangen af måneden.

Nu kan du få alt fra trådløst internet til mulighed for at kontrollere bilens status og låse den med mobilen bygget ind i din ældre bil.
Det gør du med Telia Sense.
Den nye løsning består af en boks, du sætter ind i din bils OBD-port, der normalt anvendes på værksteder i synshallen.
Enheden indeholder GPS, accelerometer, gyroskop, wi-fi og 4G-forbindelse med indbygget sim-kort. Data fra bilen og boksen uploades til en cloudtjeneste, som man kan få adgang til via app på mobiltelefon.
Telia Sense lanceres i 2016, og kræver, at din bil har et OBD-stik, som har været standard i benzinbiler fra 2001 og dieselbiler fra og med 2004.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment