4-liters biturbo V8’er med 510 hk og et moment på 850 Nm. 9-trins automatgearkassen og et firhjulstræk, der som noget nyt favoriserer baghjulene i forholdet 60:40, 0-100 km/t på 4,5 sekunder, 220 på toppen med mulighed for 240 med AMG Driver’s package.
Det er de kolde fakta om den ny Mercedes-AMG G 63, der netop er blevet præsenteret.
Både eksteriør, interiør og teknik er helt nyt, men det er især den ny, kraftige motor og den optimerede drivline, der stjæler opmærksomheden.
G 63 ikke er som nogen andre.
De to dobbeltudstødninger, eller sidepipes, sidder stadig lige foran baghjulene og fra centerkonsollen kan udstødningsklapperne åbnes manuelt via enten en knap eller det valgte køreprogram, når kørestilen skifter fra diskret cruising til brølende acceleration.
Selvom motoren er kraftigere og mere brølende end nogensinde, er den til gengæld mindre tørsig. G 63 er nemlig udstyret med AMG Cylinder Management cylinder deactivation-system, som automatisk kan slå cylinder to, tre, fem og otte fra.
Systemet er aktivt i ”Comfort”-mode, og skiftet fra otte til fire cylindre sker hurtigt og mærkes ikke i kabinen. Kun menuen i instrumenterne afslører, at motoren kører på nedsat kraft.
Mercedes-AMG G 63 har verdenspræmiere på Geneva Motor Show 6. marts og kommer til salg til sommer. Danske priser kendes endnu ikke.
GIPHY App Key not set. Please check settings