Officielt foto af VW Golf GTI TCR

Intet GTI-træf i Wörthersee i Østrig uden en gedigen VW-overraskelse. 

I år er nyheden på verdens største event for potente GTi-biler den 9.-12. maj en Golf GTI TCR. 

Nej, ikke TCR banebilen, den kender vi jo allerede, men en gadeversion af den. 

De grimme brede skærme, de store luftindtag og splitteren i fronten og den store bagvinge på racerudgaven er pillet af, så den ikke ser så vulgær ud. 

Motoren, en 2-liters TSI er blevet detunet, så den nu yder 290 heste, baneraceren har 350, og den leverer 370 Nm fra 1600 til 4300 o/m. 

Gearkassen er en 7-trins DSG. 

VW fortæller, at topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t., men tilføjer, at de med et lille computerindgreb kan få til at køre 15 km/t. hurtigere. 

GTI TCR er nu den hurtigste Golf –  nej, vil Golf-kendere sikkert påstå, det er GTI Clubsport S med 310 heste og en topfart på 265 km/t.  – det er også delvist rigtigt, men den er bare ikke mere i produktion. 

Vedstående illustration viser en prototype, for den rigtige udgave er først færdig og slagsklar imod slutningen af året. 

I et begrænset antal. 

VW fortsætter med GTI TCR ud af det hurtigere spor, forståeligt, for der er nemlig solgt flere end 2,2 millioner Golf GTI-modeller siden introduktionen i 1976. 

Dengang havde Golf GTI 110 hestekræfter – det var vildt den gang. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar