Ford Capri blev første Årets Bil i Danmark.

Ford Capri blev den første Årets Bil i DK

Kåringen af Årets Bil i Danmark fejrer i år 50 års jubilæum. 

Siden 1969 har medlemmer af Motorjournalisternes Klub Danmark testet årets pallette af nye biler og hædret den bedste med den eftertragtede titel. 

Mærket med de fleste titler er Fiat, der har vundet ikke færre end otte gange, mens Ford følger lige efter med syv titler. 

Den første bil, der i et år kunne smykke sig med titlen var Ford Capri, der blev udtænkt som en europæisk udgave af den amerikanske Mustang.

Det virkede så godt, at Capri over tre generationer blev solgt i tæt på 1,9 mio. eksemplarer.

Capri Mk I har været både den tilgængelige coupé med Fords robuste Kent-motor på 1,3 liter og den køreglade bilists bedste ven med Køln-V6-motoren med 150 hk i RS 2600.

Den sidste Capri af første generation kørte af samlebåndet i 1973.

Vinderne har i alle 49 år, næsten i hvert fald, været biler danskerne havde/har råd til, hvis vi da lige ser bort fra den store elbil, Opel Ampera i 2012, der aldrig blev en succes, sket ikke herhjemme. 

Værdi for pengene er et vigtigt parameter i et land, hvor vi har store afgifter, så derfor har luksusbiler aldrig haft en chance. 

Men flere har været tæt på, Volvo fx. 

En af de mest aparte biler, der er blevet kåret til Årets Bil i Danmark, er Fiat Multipla, det var i 2000. Den faldt dog ikke i danskernes smag og blev kun solgt i et lille antal. Med sine to gange tre sæderækker, hvor det ellers en ganske fin familiebil. 

Indrømmet: Jeg var en af dem, der havde den som vinder. 

Den regerende Årets Bil i Danmark er Seat Arona, som mange danskere gerne vil ha’, men som de på grund af stor efterspørgsel overalt i Europa må vente måneder på at få leveret. 

Hvad syntes du om bilerne på nedenstående liste. 

 

Årets Bil i Danmark gennem tiderne:  

1969: Ford Capri 

1970: Fiat 128
1971: Citroën GS
1972: Fiat 127
1973: Audi 80
1974: Fiat 126
1975: VW Golf
1976: Simca 1307/1308
1977: Ford Fiesta
1978: Alfa Romeo Guilietta 

1979: Fiat Ritmo 

1980: Opel Kadett 1.3
1981: Ford Escort 1.3 L
1982: VW Polo
1983: Ford Sierra
1984: Fiat Uno
1985: Opel Kadett
1986: Ford Scorpio
1987: Peugeot 309
1988: Peugeot 405 

1989: Fiat Tipo 

1990: Renault 19 GTX
1991: Nissan Primera
1992: Citroën ZX
1993: Mazda 626
1994: Citroën Xantia
1995: Fiat Punto
1996: Fiat Bravo/Brava
1997: Skoda Octavia
1998: Alfa Romeo 156 

1999: Ford Focus 

2000: Fiat Multipla
2001: Skoda Fabia
2002: Peugeot 307
2003: Citroën C3
2004: Mazda 3
2005: Mitsubishi Colt 5D
2006: Seat León
2007: Opel Corsa
2008: Mazda 2 

2009: Honda Jazz 

2010: VW Polo
2011: Ford C-Max
2012: Opel Ampera
2013: Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up
2014: Skoda Octavia
2015: Citroën C4 Cactus
2016: Opel Astra
2017: Peugeot 3008
2018: Seat Arona 

 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar