Ford afslører den ny Focus

19/09/2014
1.024 Views

Stærk opdateret. Det kalder Ford selv den nyeste udgave af Focus.

Og det er ikke en overdrivelse. Verdens mest populære bil er blevet smartere, både ude og inde, den har fået en strammere undervogn, og er blevet udstyret med den nyeste elektronik.

Den kommer til Danmark i november i to forskellige udstyrsniveauer, Trend og Titanium, til priser fra 209.980 kr. for en 5-dørs Ford Focus 1.0 Ecoboost med 100 hk i Trend udstyrsversion.

Den ny Focus er blevet lavere, bredere og har fået et mere kraftfuldt udtryk takket være ent ny front og kølergrill, smallere forlygter, aflange, skarpt markerede tågelygter og en mere formfuldendt bagklap, indrammet af smallere baglygter. Fornyelsen ses tydeligst på stationcarudgaven, der i den ny version har en langt mere elegant bagende end forgængeren.

Det indre design er i vid udstrækning et resultat af de mange tilbagemeldinger Ford har fået fra kunder over hele verden. Set fra førersædet er den nye Focus blevet mere enkel og intuitiv med færre knapper og et mere overskueligt layout.

Focus har aldrig været støjende, men den ny udgave er blevet endnu lydløs takket være nye tykkere sideruder og bedre isolering mod motorrummet.

Motorprogrammet i den ny Focus omfatter to kendte 3-cylindrede turbobenzin med henholdsvis 100 og 125 heste – kåret som verdens bedste motor tre år i træk – og to helt nyudviklede 1,5 liters EcoBoost-motor med henholdsvis 150- og 182 hk. Der er også to ny 1,5 liters TDCi-dieselmotor med henholdsvis 120- og 150 hk på programmet.

Alle motorer med forbedret brændstofforbrug.

Anden generation af Fords prisvindende, håndfrie kommunikationssystem, SYNC 2, får ligeledes debut med den ny Ford Focus. Systemet byder på en otte tommers touch-screen i farver og avanceret stemmestyring af musik, navigation, klimaanlæg og mobiltelefon.

Fords Active Park Assist, der udfører parallelparkeringen for dig, er blevet suppleret med en række nye teknologier, som gør det nemt at komme ud fra en parallelparkering samt bakke ind mellem to parkerede biler i en bås. Samtidig vil systemet Cross Traffic Alert advare mod krydsende trafik, når man bakker ud fra en parkeringsplads.

Active City Stop-systemet er blevet forbedret, så det nu fungerer ved hastigheder op til 50 km/t., og det er blevet suppleret med Active Braking, som fungerer på samme måde, men som tager højde for objekter i bevægelse. Det betyder automatisk bremsning ved hastigheder helt op til 180 km/t.

For første gang bliver der også mulighed for at få forældrekontrol-systemet Ford MyKey til Focus. Systemet giver muligheder for at programmere bilens nøgle og indlægge restriktioner i bilens brug, hvad enten det handler om topfart eller lydniveau på bilens audio-anlæg. Systemet kan også forhindre kørsel, hvis ikke alle i bilen er fastspændt.

Ford har optimeret sit adaptive lyssystem i den ny Focus, så Bi-Xenon forlygterne i højere grad tilpasser vinkel og intensitet til vejens forløb, styring, bilens hastighed og de faktiske lysforhold. Det betyder forbedret nattesyn selv i buldermørke.

Den ny Focus vil snart få selskab af sin hidsige fætter, den ny Ford Focus ST, som for første gang vil komme i både en benzin- og en diesel-version.

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment