Hold dine dæk i topform

Før bilferien, er dine dæk i topform

28/06/2018
374 Views

Hver eneste dag forårsager eksploderede dæk på biler og lastbiler enten ulykker eller lange køer på de danske motorveje.

Ulykkerne har i yderste konsekvens tragiske følger, og de lange køer koster på årsbasis dansk erhvervsliv svimlende summer.

Nu viser en stor undersøgelse fra England, at en stor del af de mange uheld kan undgås.

Undersøgelsen, der er foretaget på foranledning af dækproducenten Bridgestone, er baseret på i alt 1.035 eksploderede dæk, der er indsamlet langs de britiske motorveje. Og den kommer ifølge Jesper Sørensen, teknisk chef hos Bridgestone Danmark, med to vigtige konklusioner.

”For det første så punkterer undersøgelsen myten om, at regummierede dæk er svagere og mere sårbare end helt nye dæk. Når vi kigger på tallene, så svarer antallet af henholdsvis regummierede dæk og nye dæk til de markedsandele de hver især har, hvilket vil sige 2/3 af dækkene er nye og 1/3 er regummierede. Med denne rapport har vi nu dokumentation for, at regummierede dæk ikke fejler hverken mere eller mindre end helt nye dæk,” siger Jesper Sørensen.

De mange dækrester, der kommer fra et bredt udsnit af dækproducenter og stammer fra både lastbiler og personbiler, viser desuden, at hovedparten af dækeksplosionerne skyldes fremmedlegemer i dækket. Helt præcist er det tilfældet i 56 procent af tilfældene, og rapporten fra England konkluderer, at en stor del af de disse eksplosive punkteringer kunne være undgået ved at give dækkene lidt mere omsorg og pleje.

Der er grund til at tage den engelske undersøgelse – og konklusionerne – alvorligt. I England bliver der hvert år dræbt flere end 30 mennesker i trafikken som følge af eksploderede dæk. I Danmark registrerer vi ikke så specifikt, men der er ingen grund til at tro, at det ikke koster menneskeliv her.

”Og det er som sagt menneskeliv, der er lette at redde. Det handler bare om, at vi lige husker at tjekke dækkene løbende. Både som privatbilister og som professionelle chauffører”, siger Jesper Sørensen

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar