Fiat 500 som crossover

13/10/2014
895 Views

Den lille italienske charmetrold, Fiat 500, går nu offroad!

Den er netop blevet præsenteret i en 500X-version, eller rettere to, for den fås både med forhjulstræk og træk på alle fire.

Den groveste af de to er lidt højere og med et simpelt 4WD-systen hentet fra Jeep Rennegade. Størrelsesmæssigt er den i klasse med en Alfa Giulietta.

Udstyrsmæssigt forventes den at komme til Danmark i to-tre varianter, og pressechef Steffen Holm, Fiat DK, fortæller til vildmedbiler.dk, at den kommer i prisklasse Skoda Yeti og Opel Mokka.
Han oplyser også, at der er dansk premiere i april.

Fiat 500X er den fjerde model i familien, først kom 3-dørs-udgaven, så den topløse og derefter minibussen 500L.

Fiat 500X er 425 cm lang, 180 cm bred og 160 cm høj, og er dermed større end den populære Renault Capture.

Den er på trods af sit kompakte ydre, både rummelig og funktionelt indrettet med masser af praktiske opbevaringsrum. Bagagerummet er på hele 350 liter og kan lynhurtigt udvides på mange forskellige måder, blandt andet takket være de mange justeringsmuligheder af sæderne.

Kabinen udstråler ægte italiensk design og er udført i høj kvalitet med fokus på komfort og sikkerhed.

Ganske som Fiat 500 fås 500X i et utal af forskellige farver, som giver rig mulighed for at gøre Fiat 500X meget personlig. Bilen er tilgængelig i 12 forskellige pastel- og metallakker, og der er et stort udvalg af forskellige aluminiumsfælge.

Begge X-versioner kan fås med fire benzinmotorer, 1.6 E-torQ med 110 hk, en 1.4 Turbo MultiAir II med 140 eller 170 heste, og tre dieselmotorer, 1.3 Multijet II med 95 hk, en 1.6 MultiJet II med 120 hk eller en 2.0 MultiJet II med 140 hk.

Derudover bliver Fiat 500X den første Fiat, som kan leveres med den ny og meget avancerede 9-trins automatgearkasse, som byder på en mængde fordele med fokus på komfort og økonomi. En dobbeltkoblingsgearkasse bliver ligeledes en mulighed.

Fiat 500X er udstyret med ”Drive Mode Selector”, der påvirker motor, bremser, styretøj og gearkasse, og som tillader tre forskellige kørselsmønstre afhængigt af kørestil og vejrforhold.
Modellen med firehjulstræk er desuden udstyret med et nyt system, der afbryder trækket på bagakslen, når der ikke er brug for træk på alle fire. Derved sparer man på energien og får et lavere forbrug.

Hele modelprogrammet byder på vigtigt sikkerhedsudstyr såsom seks airbags og seneste generation ESC-system. På mediesiden har alle Fiat 500X, Fiats avancerede Uconnect mediasystem med touchskærm og Bluetooth samt eco:Drive, som hjælper føreren med at begrænse brændstofforbrug og CO2.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment