Nu stjerner til Fiat Panda.

FDM: Køb ikke disse biler 

Fiat Panda og den ny Jeep Wrangler, dumper med et brag i den seneste Euro NCAP crashtest. 

Og det får FDM, der har plads i det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde til at fraråde danske bilkøbere til at gå i en stor bue omkring de to bilmodeller. 

Sidste år fik Fiat Punto som den første bil nul stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest, og nu er den så gal igen. Det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde har netop gentestet Fiat Panda. Resultat: Nul stjerner!

”Fiat Panda har efterhånden mange år på bagen. Det undskylder dog ikke, at Fiat har forsømt løbende at forbedre sikkerheden, som er på et katastrofalt lavt niveau for en bil, der i 2018 stadig kan købes fra ny. Hvor andre bilproducenter bruger milliarder på at udvikle sikkerheden, virker det som om, at Fiat helt har opgivet og ser stort på sikkerheden. At bilen i Danmark har en automatisk nødbremse som standard, er som et plaster på et åbent benbrud, når man ser på den øvrige sikkerhed. Det er ganske enkelt pinligt,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:  
 
”At Fiat Panda kan falde fra fire til nul stjerner på syv år skyldes, at Euro NCAP løbende har skærpet kravene til sikkerheden. Derfor er bilen heller ikke mindre sikker i dag, end den var i går. Men det siger sig selv, at skal man købe ny bil, kan FDM på ingen måde anbefale Fiat Panda.” 

Der er i årets første 11 måneder solgt lige knap 250 Fiat Panda. Bilens fås fra 120.000 kroner.

Jeep Wrangler lander på én Euro NCAP-stjerne.

”Jeep Wrangler, der er på vej til Danmark, klarer sig ikke meget bedre end Fiat Panda. Kollisionssikkerheden er mildest talt ringe, og bilen var tæt på at bryde helt sammen i crashtesten. Kun takket være en simpel fartbegrænser og selehuskere på alle pladser redder Jeep Wrangler den ene stjerne hjem. Et katastrofalt ringe resultat taget i betragtning, at det er en helt ny bil. Som bilkøber bør man gå langt uden om,” siger Søren W. Rasmussen. 

Hvordan sikkerheden i nye biler bør se ud, viser testens øvrige seks biler: Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo V60. Alle seks biler kører sikkert de maksimale fem Euro NCAP-stjerner i hus. Fælles for bilerne er ikke bare, at alle de nye sikkerhedssystemer er standard. Modsat Panda og Wrangler har alle seks dukse en meget flot kollisionssikkerhed, der sikrer bilens passagerer godt i tilfælde af et sammenstød.

”Det er seks meget flotte resultater, der viser, at det godt kan lade sig gøre at lave sikre biler, selvom Euro NCAP skærper kravene. Hvis bare alle bilproducenter lagde samme ressourcer i udviklingen af sikkerhed,” slutter Søren W. Rasmussen.

FOTO: Fiat Panda

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar