Få danskere fik fingrene i ny Supra

Vildt. Nyprisen på en Toyota Supra er kun steget 10.000 kr. på 20 år. 

Da den japanske sportsvogn blev introduceret i midten 1990’erne kostede den 999.995 kr., mens den den nyeste 2019-version koster 1.009.990 kr. 

Nogle få danske Toyota-entusiaster har været heldige at få fingre i en af de 900 biler, der kommer til Europa. De reserverede bilen på nettet og indbetalte 15.000 kr. for at komme med i kampen om at være en af de første til at blive eje ejer af den ikoniske sportsvogn. 

”Det har været helt fantastisk at opleve den massive interesse i Danmark og ikke mindst at se alle de danskere, der var villige til at lægge 15.000 kr. i depositum for en bil, de hverken havde set designet på, læst specifikationer på eller sågar kendte prisen på. Det siger alt om Supra-modellens store arv og nærmest mytiske status den dag i dag,” siger pressechef Anders Tystrup hos Toyota Danmark. 

Han har selv været i kontakt med de få danske kunder, der er så heldige at få leveret deres nye Supra i år, og fortæller om spontan glæde blandt dem alle, da de fik den gode nyhed. En af kunderne havde dog svært ved at forstå, at han rent faktisk fik muligheden for at købe den nye Supra som en af de første.  

”Men efter nogle minutters snak i telefonen kunne jeg høre, at det for alvor gik op for ham, hvad det betød, og så var glæden meget tydelig,” lyder det fra Anders Tystrup.

Var du ikke af dem, der slap gennem nåleøjet i første ombæring, så gå ikke ud og gøre skade på dig selv, for Anders Tystrup åbner døren klem for flere biler til Danmark.

“Supraen er ikke udsolgt alle markeder, så måske får vi nogle flere biler til Danmark,” siger han til vildmedbiler.dk.

Det er Toyotas motorsportsafdeling, GAZOO Racing, der står bag udviklingen af den ny, femte generation Supra.  

Bilen, der er udviklet sammen med BMW, har frontmotor og baghjulstræk med en optimal 50/50-fordeling af vægten mellem for og bag. I kombinationen med lavt tyngdepunkt, avanceret letvægtskonstruktion, ekstra høj vridningsstabilitet samt kort akselafstand og bred sporvidde er har Toyota skabt en kompromsiløs køremaskine. 

Motoren er en 3-liters rækkesekser med en enkelt turbolader med twin scroll-teknologi. Den yder 340 hestekræfter og har et drejningsmoment på 500 Nm, mens topfarten er elektronisk begrænset til 250 km/t. I samspil med en 8-trins automatgearkasse, sprinter Toyota GR Supra fra 0 til 100 km/t. på blot 4,3 sekunder. 

udstyrslisten kan man læse, at Supra i Premium-version, den eneste, er med Michelin Pilot Super Sport dæk, fire-stemplede rødlakerede sportsbremser fra Brembo, fuld LED-lys for og bag, JBL Premium musikanlæg med 12 højttalere, head-up diaplay, to separate 8.8” skærme til vigtige køreinformationer, multimediesystemet og den integrerede navigation med danske menuer og dansk tale, bakkamera, adaptiv fartpilot, intelligent parkeringsassistent, stor sikkerhedspakke bl.a. med automatisk nødbremse, tyverialarm og meget, meget mere. 

Supra GR bliver bygget på Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østrig. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment