Elektrisk Porsche med 761 heste

Toronto, Berlin, Fuzhou.  

Porsches første komplet elektriske sportsvogn blev i går præsenteret samtidig på tre kontinenter. 

Taycan, som den hedder, er firedørs og med firehjulstræk, den kommer i to forskellige udgaver, Turbo og  Turbo S, begge blandt de mest kraftfulde i Porsche-programmet. 

Senere i år lanceres mindre kraftfulde varianter af den firehjulstrukne bil. og i slutningen af næste år kommer den næste modelvariant, Taycan Cross Turismo. Frem mod 2022 investerer Porsche over seks milliarder euro i elektrisk mobilitet. 

Med sit klare, puristiske design signalerer Taycan, at en ny tidsalder er startet. Samtidig bærer den helt tydeligt Porsches design-DNA. Forfra virker den ekstra bred og lav med kraftigt udformede skærme. 

I topversionen Turbo S yder Taycan op til 761 hk overboost-ydelse i samspil med Launch Control-systemet, mens Taycan Turbo yder op til 680 hk.  

Fra stilstand accelererer Taycan Turbo S fra 0 til 100 km/h på 2,8 sek., mens Taycan Turbo klarer det på 3,2 sek.  

Rækkevidden er op til 412 km for Turbo S og op til 450 km for Turbo. Tophastigheden ligger på 260 km/t for de to firehjulstrukne modeller. 

Taycan er den første serieproducerede bil, som kommer med en systemspænding på 800 V i stedet for 400 V, som er normalt for elbiler.  

Det betyder, at Taycan på godt fem min. med jævnstrøm (DC) i lynopladningsnettet kan lade op til 100 km rækkevidde. Ladetiden fra fem til 80 pct. klares under ideelle betingelser på 22,5 min., og den maksimale ladeeffekt (peak) er 270 kW.  

Den samlede kapacitet for performance-batteriet Plus udgør 93,4 kWh. På bopælen kan Taycan-fejere oplade deres bil komfortabelt med op til 11 kW vekselstrøm (AC). 

Taycan Turbo S og Taycan Turbo er udstyret med to særligt effektive elmotorer på for- og bagakslen. Både rækkevidden og drivlinjens permanente ydelse profiterer af de permanent aktiverede synkronmotorers høje virkningsgrad. 

Elmotor, gearkasse og pulsomformer er samlet i hvert et kompakt drivlinjemodul. Modulerne har det højeste ydelsesniveau (kW pr. liter kapacitet) af alle elektriske drivlinjer på markedet i dag.  

Den 2-trins gearkasse, som er monteret på bagakslen, er en innovation udviklet af Porsche. 1. gear giver Taycan en endnu stærkere acceleration fra start, mens 2. gear med højere udveksling sikrer en høj effektivitet og dermed ekstra kraftreserver. Det gælder også ved meget høje hastigheder. 

Til undervognen på Taycan anvender Porsche et centralt opkoblet styresystem. Den integrerede undervognsregulering Porsche 4D-Chassis Control analyserer og synkroniserer alle undervognssystemerne i realtime.  

De innovative undervognssystemer omfatter en adaptiv luftaffjedring med 3-kammer-teknologi inklusive elektronisk støddæmperregulering PASM (Porsche Active Suspension Management) og den elektromekaniske krængningsstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). 

 Porsche Taycan Turbo S og Porsche Taycan Turbo kan bestilles allerede nu, og i Danmark koster de inklusive landespecifikt udstyr, afgift og moms, henholdsvis 1.704.874 kr. og 2.120.096 kr.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment