DTC-racerne kører bedre i år end i de første.
Det sås tydeligt ved åbningsløbet på FDM Jyllandsringen, hvor der var flere knivskarpe dueller end længe set.
De bredere dæk, de større bremser foran og ikke mindst det mindre svinghjul på motoren har gjort godt.
“Bilen kører nu derhen, hvor jeg vil have den, og den opfører sig som en ægte racerbil,” siger Jan Magnussen til vildmbiler.dk.
De nuværende biler skal køre 2016-sæsonen ud, men i 2017 sker der noget nyt og stort.
Og efter hvad vildmbiler.dk erfarer, er forberedelserne allerede i gang.
I USA arbejder Jan Magnussen med leverandøren af bilen og herhjemme er promotor Peter Elgaard langt fremme med planlægningen.
Han har kigget rundt i Europa efter alternative til de nuværende biler.
Han har bl.a. snakket med Michel Nykjær om de biler, der køres med i den ny standardvognserie, TCR International.
Tunede serieproducerede biler med den fineste racerteknik og lige over 300 heste.
Men dem afviste kørerne blankt, de vil køre med V8-motor, 450 heste rørramme-chassis.
Basta!
Også sponsorer og publikum har været taget med på råd, og de har også et ønske om optimal fart og fed lyd.
Så det ændres, der ikke på.
Det gør der heller ikke på priserne på bilen og reservedelene.
Jan Magnussen håber at kunne få afsluttet en aftale med producenten om, at man i stedet for hele biler bare kan få motor, drvlinje og el-system leveret i Danmark.
Vi erfarer også, at det er på tale at forbedre bilerne med en sekventiel gearkasse og et bedre spær.
Der arbejdes sideløbende med at få aftaler i stand omkring dansk produktion af rørrammechassis’erne.
Med udgangspunkt i de modeller, som blev fremvist ved sidste års Grand Prix Danmark, er målet en bil, som er en lille meter kortere samt smallere omkring midten end de nuværende.
Men bredere for og bag.
Det skulle gerne give et udseende som de ny GT 3-biler, der er blevet så populære.
Meningen er, at teams’ene kan montere deres egne karrosserier fra kendte bilmærker.
Samtidig med de ny 2017-planer, der foregår i samarbejde med NTCC, Norge, snakkes der også med svenske STCC, om de vil være med i projektet.
“Beslutningen tages inden sommerferien, og det koncept, der arbejdes på et perfekt setup for DTC, NTCC og STCC, når de i 2019 slutter det nuværende projekt. Så kan de uden videre hoppe med på DTC-bølgen, som de gjorde i 2004,” slutter Peter Elgaard.
GIPHY App Key not set. Please check settings