Drik, drik, drik, når du kører bil

Drik, drik, drik, når du kører bil

Du skal drikke i bund, inden du kører og når du kører bil. 

Ikke alkohol, men vand, selvfølgelig. 

Drikker du ikke nok, kan det medføre dehydrering og gå ud over trafiksikkerheden. 

Mens faren ved at køre i alkoholpåvirket tilstand er godt kendt, foreligger der relativt lidt forskning om sikkerhedsaspektet for førerne ved at drikke vand nok. 

En undersøgelse fra 2015, som var finansieret af European Hydration Institute og blev gennemført af Loughborough University i Storbritannien, afslørede følgende: 

  • Førere, der kun havde drukket en slurk vand (25 ml) pr. time, lavede over dobbelt så mange fejl i trafikken som førere, der havde drukket nok vand. 
  • Antallet af fejl svarede til de fejl, der begås af mennesker med 0,08 pct. alkohol i blodet (promillegrænsen i Storbritannien). 
  • Fejlene var blandet andet sene opbremsninger, slingren i vognbanen og endda overskridelse af vognbanemarkeringerne. 

Desuden er ca. to tredjedele af førerne ikke i stand til at genkende symptomerne på dehydrering – bl.a. træthed, svimmelhed, hovedpine, tørhed i munden og langsomme reaktioner. 

Problemet kan meget nemt afhjælpes ved at drikke mere vand. En undersøgelse fra 2013, som blev gennemført af to universiteter, afslørede, at de personer, der drak en halv liter vand, før de udførte mentale opgaver, havde reaktionstider, der var 14 pct. hurtigere, end hos personer, der ikke fik noget at drikke. 

I forbindelse med undersøgelsen, har Nissan fundet inspiration i sundheds- og wellness-industrien til at bane vejen for fremtidig brug af avancerede ”intelligente” materialer i biler4.  

I samarbejde med det hollandske designbrand Droog er en topmoderne svedregistrerende belægningsteknologi ved navn SOAK blevet integreret i en Nissan Juke-crossover. 

Ved at anvende teknologien på rattet og forsæderne i Juke er det lykkedes at skabe et enkelt, men effektivt alarmsystem, som advarer førerne, hvis de har brug for at drikke mere vand. 

SOAK-belægningen fungerer på en meget simpel måde. Den skifter farve, når den kommer i kontakt med sved – eksempelvis på en persons hænder eller tøj efter træning.  

Hvis personen er dehydreret, bliver SOAK-belægningen gul, og hvis personens væskebalance er i orden, bliver den blå. 

“Mange atleter har fokus på at drikke nok vand, men mange mennesker uden for sportsverdenen er ikke klar over, hvilken effekt dehydrering har på ens fysiske præstationer. Svedregistrerende teknologi integreret i en bil er en innovativ metode til at sætte fokus på dette emne og til at forebygge uheld ved at advare føreren direkte,” siger Dr. Harj Chaggar, som er medicinsk rådgiver for NISMO. 

 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment