Det kan stadig betale sig at køre diesel

Diesel kan stadig betale sig

 

Den voldsomme hetz, der har ramt de små dieselbiler, har fået priserne i miniklassen til at falde så meget, at det i seks ud af ni tilfælde bedre kan betale sig at køre med diesel end benzin i tanken.

Det viser en analyse fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk foretaget i april 2018. 

Også udbuddet blandt selvtænderne er faldet drastisk. I mikroklassen er de helt udryddet på det danske marked. I miniklassen, hvor ethvert større bilmærke med respekt for sig selv og pendlerne, tidligere havde mindst en dieselvariant i programmet, er der nu under et dusin modeller tilbage. Nogle dog i flere udstyrs- eller motorversioner.

Blandt disse indtager Peugeot 208 1,6 Blue HDI Envy en særposition, viser analysen. Dels fordi den er billigere end konkurrenterne målt på totaløkonomi, dels fordi den er kraftigere motoriseret end de otte andre diesel-minier i basistrim i analysen.  

Hertil kommer, at betydeligt dyrere konkurrenter ikke kan hamle op med franskmandens overdådige udstyr.

I april 2018 hjemtog Peugeot-importøren ca. 500 styk af omtalte model med en startpris på 129.900 kr. Kun en lille del af disse 500 biler lagerføres i den særlige kulør uden metallak, der er betingelsen for den lave pris. 

Bilpriser.dk har derfor valgt at indregne den 6.000 kr. dyrere udgave med metallak i analysen. Det samme gælder de fleste af konkurrenterne. Metallak sælger bedst.

Merprisen rykker imidlertid ikke ved modellens førsteplads målt efter totaløkonomi. 1,47 kr. koster hver kilometer i den velskabte, men ikke helt unge franske bilmodel. 

Nummer to på listen er PSA-koncernsøsteren Citroen C3 1,6 BlueHDI Aspira (metallak), der sætter ejeren tilbage med 1,53 kr. pr. kørt kilometer. Men denne model er væsentlig dårligere udstyret end Peugeot-vinderen. Bla. har den ikke automatisk klima, og motoren yder 25 hk mindre.

Citroen C3 1,6 BlueHDI fås også i en 5.500 kr. billigere grøn lakering uden metaleffekt. Pressechef hos Citroen, Trine Krastrup, oplyser, at der ikke er mangel på denne version, og at den sælger godt.  

For sammenlignelighedens skyld har Bilpriser.dk valgt at tage udgangspunkt i modellen med metallak.

En udstysmæssigt mere sammenlignelig model i forhold til Peugeots veludstyrede slagtilbud er Citroen C3 1,6 BlueHDI ICONIC, der imidlertid er 10.000 kr. dyrere i indkøb end basismodellen Aspira.  

Hver kilometer C3 ICONIC diesel, der stadig har 25 hk mindre end Peugeot 208 Blue HDI Envy, koster 1,60 kr.  

Det er lige akkurat en øre mere end Renaults billigste udgave af Clio, der således sniger sig ind på en tredjeplads med en kilometerpris på 1,59 kr.

Når diesel skal kombineres med mini, ligner det mest af alt en fransk paradeforestilling. Nummer fem ud af de ni dieselbiler fra miniklassen er Dacia Sandero 1.5 dCi Ambiance med 75 hk dieselmotor fra Renault, der ejer Dacia, Også Nissan Micra kører med diesel-power udviklet i samarbejde med Renault.

Totaløkonomisk høster Peugeots 208 Blue HDI Envy stor fordel af sin fremragende brændstoføkonomi på 33,3 km/l. Det udløser efter de nye tariffer en ejerafgift på 4.720 kr. over analysens fire år.  

De øvrige dieselbiler i analysen koster 8.800 kr. over fire år. De nye tariffer træder i kraft 1. juli 2018. Se http://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-beloebsgraenser/braendstofforbrugsafgiftsloven. 

Bilpriser.dk har valgt afgifterne pr. 1/7-18, da de vægter mest i en periode på i år. Dertil kommer Peugeot-ejerens lavere udgift til brændstof. I alt 21.622 kr. mod C3s samlede brændstofudgift på 23.003 kr.

Chefanalytiker hos Bilpriser.dk, Niels Grøftehauge anser flere af de små dieselbiler for at være fabelagtigt gode tilbud til unaturligt lave priser.

“Diesel er på vej ud af de små bilklasser, fordi dieselmotorer er dyrere at konstruere end benzinvarianter. Særligt med det nyeste i filtre og rensningssystemer. Men det gør ikke om på, at mange små selvtændere tilbyder ekstremt meget brugsværdi for pengene. Målt efter totaløkonomi er seks af de ni dieselbiler i analysen billigere at eje og bruge end deres benzindrevne søstre med sammenlignelig ydelse og udstyr,” siger Niels Grøftehauge.

Han tilføjer, at ejere af nyere dieselbiler næppe har grund til at frygte fremtiden. Alle dieselbiler, der sælges i dag, opfylder kravene i Euro 6. Eventuelle restriktioner vil efter alt at dømme ramme mere forurenende biler.

Euro 5-miljønormen betød, at alle nye dieselbiler skulle have partikelfilter. Euro 6 føjede NOx-rensning til det nødvendige udstyr. De nyeste udgaver af Euro 6 og den såkaldte RDE-norm stiller endnu hårdere krav.

Her kan du se, hvad det koster pr. kilometer at købe, eje og bruge de ni dieselbiler fra miniklassen. Hele analysen med mellemregninger kan ses på Bilpriser.dks hjemmeside. 

I parentes og fed skrift ses, hvad de mest sammenlignelige benzin-varianter af samme mærke koster pr. kilometer med de nye afgifter.

Udgangspunktet er 20.000 årlige kilometer i fire år. Dieselprisen er sat til ni kroner. Levering til 3.980 kr. er indregnet i afskrivningen. Fuld finansiering til seks pct.

Peugeot 208 1.6 Blue HDI Envy 137.010 kr. 100 hk.: 1,47 kr. (1,65 kr.)
Citroen C3 1.6 BlueHDI Aspira 130.490 kr. 75 hk: 1,53 kr. (1,70 kr.)
Renault Clio 4 1.5 dCi 90 Zen 139.900 kr. 90 hk: 1,59 kr. (1,74 kr.)
Citroen C3 1.6 BlueHDI ICONIC 140.490 kr. 75 hk: 1,60 kr. (1,77 kr.)
Dacia Sandero 1.5 dCi Ambiance 126.485 kr. 75 hk: 1,62 kr. (1,69 kr.)
Ford Fiesta 1.5 TDCI S/S Trend 156.430 kr. 85 hk: 1,72 kr. (1,90 kr.)
Nissan Micra 1.5 dCi 90 Acenta 173.552 kr. 90 hk: 1,84 kr. (1.81 kr.)
Kia Rio 1.4 CRDI Comfort 168.536 kr. 77 hk: 1,85 kr. (1,81 kr.)
Opel Corsa 1.3 CDTI Enjoy 183.090 kr. 95 hk: 1,97 kr. (1,92 kr.) 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar