in

Det japanske modedyr

Civic Tourer Lifestyle skiller sig ud fra mængden, og det er på en måde ganske befriende

Jazz er traditionel, CR-V er det og Accord er det.
Men Civic er Honda-familiens modedyr. Anderledes og dristig. En bil, der deler vandene. Der er dem, der kan lide det futuristiske design og dem, der bare syntes, den er for meget.
Personligt syntes jeg designerne har fået lidt for frie hænder og nærmest kæmpet om bare at gøre det hele lidt anderledes, både ude og inde.
Men den skal have ros for at skille sig ud fra mængden, og det er på en måde ganske befriende.

Denne uges testbil er topmodellen Civic Tourer Lifestyle til 400.000 kr. En stationcar med klassens største bagagerum.
Honda opgiver størrelsen på bagagerummet med den store kælder under bagagerumsbunden til 624 liter og her kommer selv storslugende Skoda Octavia Combi til kort.
Men bagagerummet er ikke bare stort, der er også regulært og med en lav læssehøjde.
Motoren er en anden af Civic’ens plusser. Men desværre høres den mere her end i SUV’en CR-V, som jeg også lige har testet. Motorerne er ens, så det må være noget med isoleringen at gøre.
Den siger mest ved tomgang og igangsætning, men så snart den er oppe i omdrejninger og bilen i fart, bliver lyden mere behagelig.
Motoren ynder 120 heste, har et moment på 300 Nm og et fabriksopgivet forbrugstal på 25,6 km/l. Regn dog ikke med mere end 21-22 km/l. Mere kunne jeg ikke pine ud af den ved daglig kørsel i by, på lande- og motorveje.
Sammenlignet med Renaults 1,6 liter dieselmotorer virker Honda’en maskine knap så kultiveret og momentstærk ved lave omdrejninger.
Civic Tourer er lige så futuristisk inde som ude. Førerpladsen er et orgie i designdetaljer. Der er analoge og digitale instrumenter spredt ud over et stort område, og man kan let miste overblikket over i de mange knapper i midterkonsollen.
Men jo længere tid, man er sammen med bilen, jo bedre bliver det.
Kørestillingen er god, men man sidder forholdsvis højt selv i laveste position, så højere end mine 186 cm skal man ikke være for at sidde optimalt.
Når forstolene er kørt ned i laveste position, er det desværre ikke muligt for bagsædepassagererne at få skoene ind under sædet, og det går ud over siddekomforten.
Her har designerne ikke tænkt europæisk!
Bagsædet er af typen ”Magic seats”, hvilket betyder, at bagsædehynden kan vippes op mod ryglænet, så der med et snuptag skabes ekstra fralægge/sætte-plads.
Køreegenskaberne er inspirerende. Civic Tourer er skarp i en dobbelt undvigemanøvre, og den sluger sving med stor selvfølgelighed, akkurat som den står støt på kursen, når det går lige ud på motorvejen.
Komforten er høj, specielt i den testede Lifestyle-version, der er med adaptive støddæmpere på bagakslen. Det betyder, at hårdheden kan justeres i tre trin, comfort, normal og dynamic, og det gør det muligt at afstemme komforten er forholdene.
Sikkerhed er der også masser af i Civic Tourer. Euro NCAP gav den fem stjerner i 2012 for et stærkt og stabilt karrosseri ved både frontal- og sidekollisioner. Også i piskesmæld-testen får dentopkarakter.
Lifestyle-udgaven til 400.000 kr. har stort set alt i udstyr, men man kan uden at gå helt ned på udstyret barbere små 100.000 kr. af prisen ved at købe Sport-udgaven.
Det ville jeg gøre, alene med tanken om, at jeg næppe vil få særlig meget for det avancerede udstyr, når bilen en gang skal sælges.

Fakta om Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC Lifestyle;

Pris inkl. levering: 399.000 kr.
Type: Stationcar.
Motor: 4 cyl., 1,6 liter, turbodiesel. 120 hk/300 Nm.
Præstationer: 0-100 km/t: 10,5 sek. Topfart: 195 km/t.
Forbrug: 25,6 km/l. ((EU-norm). Testforbrug: 21,2 km/l.
Mål og vægt: L/b/h: 454/177/148 cm. Bagagerum: 624/1.668 liter. Egenvægt: 1400 kg. Maks trailervægt: 1400 kg.
Sikkerhed: Fem stjerner. Seks airbags.
Årlig ejerafgift: 2.040 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12/3 år

Særligt standard udstyr Lifestyle:
2-zone klimaanlæg, navigation, 17″ alufælge, adaptive og justerbare støddæmpere, multijusterbart læderrat med betjening af radio og fartpilot, LED-kørelys og lysautomatik, bakkamera, cd-anlæg med USB-stik og Bluetooth, , regnsensor, kørecomputer, el-sidespejle, elruder for og bag, sædevarme for, ’magic seats’ med splitfunktion, bakkeholder, start-stop automatik, ADAS sikkerhedspakke med nødbremse op til 30 km/t, advarsel om frontkollision, skilte-genkendelse, vognbane-, blind vinkel- og bak-assistent.
Metallak: 6.000 kr.

What do you think?

Written by Steen Nielsen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

GIPHY App Key not set. Please check settings