Derfor får MINI et nyt udtryk

Fra marts næste år sker der en stor ændring på MINI-modellerne. 

Emblemerne på kølerhjelmen, bagklappen, rattet og på tændingsnøglen får et nyt udseende. 

Det er nærmest sensationelt, at MINI har valgt at ændre logoet så radikalt. Det sjældent set i bilbranchen, hvor små ændringer hidtil har været det vildeste. 

Senest fjernede Skoda den grønne farve i deres logo. 

“Det ny MINI-logo har rod i det tredimensionelle formsprog, der har eksisteret siden mærkets genfødsel i 2001, men fremstår nu med et visuelt udtryk, der kendes som “flat design”, og som koncentrerer sig om de væsentligste grafiske elementer. Ved at bevare det grundlæggende, traditionsbundne motiv af et vingehjul med mærkenavnet skrevet med store bogstaver i midten, sikres det, at logoet forbliver umiddelbart genkendeligt. Det bevidste fravalg af skyggevirkning og gråtoner skaber en markant kontrast mellem sort og hvid, som formidler ægthed og klarhed af den nye mærkeidentitet, samtidig med at den todimensionelle karakter gør det universelt anvendeligt,” skriver MINI i en pressemeddelelse.  

I den står også at læse: 

Det nye design af MINI logoet indvarsler et nyt kapitel i mærkets righoldige historie. Der er en slående lighed med det emblem, der blev introduceret for den klassiske Mini tilbage i midten af 1990’erne.  

Dengang fremstod mærkenavnet ligeledes med store bogstaver omgivet af en cirkel med stiliserede vinger. 

Denne kombination af symbolerne hjul og vinger har rødder i de allertidligste år af den klassiske Mini. Da British Motor Corporation (BMC) lancerede Morris Mini-Minor på markedet side om side med den strukturelt identiske Austin Seven tilbage i 1959, var det med det klassiske Morris-logo på hjelmen af Morris-versionen.  

Dette logo omfattede en rød okse og tre blå bølger, symbol for byen Oxford, omkranset af en cirkel med to stiliserede vinger til venstre og højre.  

Søstermodellen, som blev solgt under navnet Austin Mini fra 1962 og frem, havde derimod det heksagonale logo over kølergrillen med mærkenavnet og emblemet. Der blev fremstillet yderligere to varianter af den revolutionerende lille bil som henholdsvis Wolseley og Riley – begge ligeledes mærker, som var i stald hos BMC.  

Wolseley Hornet og Riley Elf havde begge et mere karakteristisk design med et modificeret karrosseri og en række eksklusive detaljer samt naturligvis de pågældende mærkers egne mærkelogoer. 

Det var først i 1969, at æraen med de mange parallelle identiteter af den klassiske Mini fandt sin afslutning. Herefter blev den kun produceret på fabrikken i Longbridge i Storbritannien og kun under den ene, tilbageværende modelbetegnelse Mini.  

Som markering af denne begivenhed fik den klassiske Mini desuden et ny logo: Motivet var et klassisk emblem med et abstrakt design, som ikke havde noget som helst at gøre med de originale symboler.  

Det såkaldte Mini-skjold var efterfølgende i aktiv tjeneste i flere årtier, og designet blev revideret flere gange. Et antal specialmodeller af den klassiske Mini blev udstyret med individuelt designede logoer, som dog alle havde rod i det universelle emblemformat. 

Det var et designprincip, som den nye udgave af Mini Cooper, der kom på gaden i 1990, gjorde op med. Ved den lejlighed vendte man sig igen mod et mere traditionelt logodesign med fokus på den klassiske Minis sportslige meritter.  

Et forkromet hjul med stiliserede vinger pegede tilbage til Morris Mini-Minor-logoet, men i stedet for oksen og bølgerne havde det nu røde “MINI COOPER”-bogstaver på en hvid baggrund omgivet af en grøn laurbærkrans.  

I 1996 blev denne variant rullet ud til de øvrige modeller med ændret baggrund og bogstaverne “MINI”, hvor de lyse bogstaver nu stod i kontrast til en grøn baggrund. 

Få år senere, mens forberedelserne til mærkets genfødsel stadig var i gang – et mærke, der i dag tilhører BMW Group – blev det besluttet ikke kun at redefinere MINI identiteten, men også logoet.  

Udgangspunktet blev det daværende logo på den klassiske Mini, som blev gennemgribende moderniseret. Ved premieren i november 2000 blev den moderne MINI præsenteret med et logo i 3D-look med mærkenavnet mod en sort baggrund.  

Kromhjulet og de stiliserede vinger skulle pryde mærkets modeller i uændret form i næsten 15 år som globalt symbol på køreglæde, individualitet og premiumkvalitet i kompaktbilsegmentet i det 21. århundrede. 

Det nye MINI logo har ligeledes en klar reference til det britiske mærkes traditioner, som nu har næsten 60 års automobilhistorie at se tilbage på. 

Hvad syntes du om det ny logo? 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar