Derfor bliver elbiler valgt fra

Elbiler, elbiler og elbiler. 

Bilfabrikkerne står i kø for at præsentere miljørigtige biler på Frankfurt Motorshow. Udbuddet vokser og vil vokse endnu hurtigere de kommende år. 

Men bag smilene hos topcheferne, lurer frygten for, hvad fremtiden vil bringe. Forbrugerne er nemlig tilbageholdende med at købe elbiler på grund af prisen og manglende infrastruktur (læs: Muligheder for at tanke op). 

De manglende opladningsmuligheder gør de længere køreture stressen. Frygten for gå tør for strøm lurer i baghovedet. 

»EU-Kommissionens målsætning er, at der i 2030 skal være mindst 2,8 mio. ladestandere, i dag er der bare1 44.000. Så for at nå målet skal der fra nu og frem til 2030 hver der dag etableres 725 ladestandere,

Elbilerne er lige nu dyrere end biler med konventionelle motorer, og det betyder, at det kun er folk med lidt ekstra på bankbogen, der har råd til at købe elbiler,” siger Carlos Tavares, præsident for de europæiske bilproducenters brancheorganisation, ACEA. 

“Og det strider imod alle politiske målsætninger om at mindske uligheden i samfundet,” tilføjer han. 

I Danmark er målsætningen at have én mio. elbiler i 2030, og skal de serviceres med strøm, skal der dagligt installeres 250 standere. 

Det viser beregninger fra Dansk Energi.  

Så kære Mette Frederiksen. Det er bare med at komme i gang med arbejdet med at finde ud af, hvem der skal betale. 

Et godt råd fra Carlos Tavareser er, at EU-landene indføreregler om, at der skal være ladestandere i nyopførteerhvervsejendomme, boligejendomme og offentlige bygninger samt at sørge forat dimensionere kabler og elinstallationerne, så de kantrække et større antal ladestandere,. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment