Ferrari tjener mest pr. bil

Denne fabrik tjener mest på hver bil

Ferrari topper, Bentley og Tesla skraber bunden. 

En undersøgelse, udført af den tyske økonomiprofessor, Ferdinand Dudenhoffer, viser, at Ferrari har været det mest rentable mærke inden for bilindustrien i årets første halvår. 

Den italienske superbilproducent tjener 69.000 euro på hver bil de bygger. 

Undersøgelsen viser også, at Porsche næsten er dobbelt så rentabelt som rivalerne fra Mercedes, BMW og Audi.  

Det Stuttgart-baserede sportsvogns- og SUV-mærke tjener ca. 17.000 euro på hvert solgte køretøj, hvor hver ny Maserati genererer 5.000 euro til selskabets bankkonti. 

Volvos rentabilitet er lidt lavere. 

Skidt står det til hos Bentley, der har et tab på omkring 17.000 euro på hver ny bil, men årsagen til det er, ifølge en talsmand fra fabrikken, at de investerer tungt i elbilteknologier. 

Situationen ligner Tesla, som taber omkring 11.000 euro på hver ny bil.  

Virksomheder som Rolls-Royce og Lamborghini offentliggør ikke deres økonomiske resultater og indgår derfor ikke i undersøgelsen. 

Ferdinand Dudenhoffer konkluderer også i undersøgelsen, at store produktionstal og høj rentabilitet ikke går hånd i hånd, og de fabrikker, der lever af at bygge de biler, de fleste har råd til, hele tiden jagter besparelser.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar