Dacia hitter i Danmark

Dacia skal du ikke rynke på næsen af

Dacia er blevet en succes!

Det vil nok komme bag på specielt min generation, der husker mærkets første indtog i Danmark i 80’erne.

Det var en katastrofe, på alle måder, og efter bare nogle få år var det væk!

Men denne gang har Dacia, Renaults billigmærke, bidt sig fast.

I årets første tre måneder er salget steget med 48 pct. og det sender den rumænsk/franske/japanske bil direkte ind på førstepladsen, som det mærke med størst vækst.

Salget i de første tre måneder var helt konkret 1267 Dacia mod 833 i samme periode sidste år.

Ikke voldsomme tal, men de viser, at danskerne har fået øjnene op for Dacia.

”Dacia er en succeshistorie. Efter en forsigtig start er vi nærmest flyvende, og Dacia har slået an hos forbrugerne som en ærlig bil, der leverer meget for få penge”, siger Dacia ansvarlig hos Renault Danmark, Thomas Kohl.

Kombinationen af tre års garanti og teknologi hentet hos Renault og i 4WD-versionen af Duster fra Nissan hitter hos bilkøberne.

Bestselleren er Duster, efterfulgt af Logan MCV og Sandero, der næsten ligger side om side salgsmæssigt.

Vildmedbiler.dk har i flere omgange testet Dacia-modeller og vi har aldrig været for store til at rose bilerne for deres brugsværdi.

Finishen er måske ikke helt så skarp, som i andre biler, men de to modeller, Duster og Stepway er både tekniske velfunderet og praktiske.

Og så ser du da også nogenlunde godt ud.

Priserne er også til at forstå.

Så du skal ikke rynke næse af Dacia, for mærket er kommet for at blive dennegang.

Fakta:

Dacia forlod i 80’erne det danske marked på grund af kvalitetsproblemer.

Dacia blev i september 1999 købt af Renault, med udgangspunkt i at gøre Rumænien til Renualt’s hovedsæde for biludvikling i Central- og Østeuropa.

Mærket vendte tilbage til Danmark i april 2013.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment