BMW lader op til fremtiden

I stedet for at have 25 elektrificerede biler klar i 2025 sker det nu allerede i 2023. 

Det slog BMW fast ved et stort arrangement i BMW Welt i hjertet af München. Et nyt kommunikationsformat under navnet #NEXTGen der viser fremtiden inden for design, autonom kørsel, opkobling og elektrificering. 

BMW Vision M NEXT har klart fokus på den personlige kørsel af bilen, som med intelligent teknologi kan assistere køreren til at blive ”the ultimate driver”. 

Ved udgangen af 2019 forventes der en halv million elektrificerede biler fra BMW Group på landevejene rundt om i verden. Alene i 2018 solgte BMW Group mere end 140.000 eldrevne biler. 

Inden for to år vil der blive tilbudt fem fuldelektriske biler. Sammen med BMW i3, som er solgt i mere end 150.000 eksemplarer, vil produktionen af den fuldelektriske MINI starte i slutningen af året. Efterfølgende i 2020 starter produktionen af den fuldelektriske BMW iX3 og i 2021 følger BMW iNEXT og BMW i4. 

Fra og med 2020 vil alle plug-in-hybridbiler fra BMW blive leveret med ”eDrive Zones” som standard. Dette betyder, at man via geofencing-teknologi automatisk kan skifte kørslen til ren elektrisk, når bilen kører ind i en zone, som er defineret som ”green zone” og dermed emissionsfri. På denne måde ønsker BMW at bane vejen for, at plug-in-hybridbiler får samme ret til at køre igennem de emissionsfrie områder som fuldelektriske biler, idet de ved kørslen i zonen kører fuldstændigt elektrisk. 

#NEXTGen i München byder på en række verdenspremierer, herunder den helt nye BMW 1-serie, BMW 3-serie Touring, BMW 8-serie Gran Coupé, BMW M8 Coupé, BMW M8 Cabriolet samt den opdaterede BMW X1.  

I fremtiden vil bilisterne selv kunne vælge, om de ønsker at blive kørt eller køre selv. BMW Vision M NEXT giver en forsmag på BMW M-afdelingens elektrificerede fremtid ved at sætte fokus på den engagerede kører. Intelligente teknologier giver køreren omfattende assistance for at blive den helt perfekte chauffør. 

Hybridbilen BMW Vision M NEXT har elmotor på både for- og bagaksel for at muliggøre kørsel med både baghjulstræk og firehjulstræk. Dette komplementeres af en firecylinders benzinmotor. Bilen har en samlet ydelse på 600 hestekræfter, topfart på 300 km/t og en acceleration fra 0 til 100 km/t på tre sekunder. Rækkevidden på ren el er 100 km. 

Konceptbilerne BMW Vision iNEXT og BMW Vision M NEXT giver begge et bud på BMW’s fremtidige oplevelseskoncepter ”EASE” og ”BOOST”. EASE dækker oplevelserne, når bilen er selvkørende. Bilen omdannes til en form for boligareal på fire hjul, hvor passagererne kan føle sig både trygge og sikre. Man kan vælge at hvile og slappe af, men også interagere med de omfattende underholdningstilbud i bilen. 

EASE-funktionen er lige så alsidig som beboernes forskellige behov. BOOST-funktionen derimod står for den aktive kørerindsats. Begge koncepter er fundamentet for fremtiden inden for autonom kørsel, opkobling, elektrificering og services.  

Elektrificerede biler er lydløse, hvilket mange ser som en fordel. Men for andre kan det være ødelæggende for køreoplevelsen. Under navnet “BMW IconicSounds Electric” arbejder BMW Group med fremtidens lyd til den elektrificerede bilflåde.  

Ved #NEXTGen præsenterer BMW Group det ypperste af det teknisk mulige i form af den elektriske testbil “Power BEV“. Bilen er monteret med tre femtegenerations elmotorer og har en samlet ydelse på hele 720 hestekræfter, og den accelererer fra 0 til 100 km/t på under tre sekunder. Der er monteret en elmotor på frontakslen og to på bagakslen. Samme system vil være at finde på den fuldelektriske BMW iX3, som starter i serieproduktion i 2020. 

Mere information om #NEXTGen findes på: https://bmwgroup.com/NEXTGen 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment