BMW 8 cabriolet topløs på sekunder

Sæt farten ned til 50 km/t., tryk på knappen, der styrer kalechen, og 15 sekunder senere er den nede eller oppe. 

Og brænder solen fra en skyfri himmel har de standardmonterede lædersæder en teknologi, som minimerer refleksioner fra solen.  

Er det køligt udenfor, kan varme i nakkepuderne sammen med vindskærme gøre det behageligt at køre topløs. 

Hos BMW har tallet 8 altid stået for emotionelt og sportsligt design i luksusklassen. Tænk bare på BMW Z8 som blev produceret mellem år 2000 og 2003, og blandt andet var med i James Bond filmen, ”The World Is Not Enough”, BMW 8-serie Coupé, der blev produceret mellem år 1989 og 1999 samt den nuværende BMW i8 Coupé og BMW i8 Roadster.  

Seneste medlem i det eksklusive selskab er BMW 8-serie Coupé og nu også snart den nye BMW 8-serie Cabriolet. 

BMW 8-serie cabriolet, der kommer til marts, fås i to varianter, BMW M850i xDrive Cabriolet med 530 hk, 750 Nm og acceleration fra 0-100 km/t på 3,9 sekunder samt BMW 840d xDrive Cabriolet med 320 hk, 680 Nm og acceleration fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder.  

Begge varianter har ottetrins Steptronic sportsautomatgearkasse og BMW’s intelligente firehjulstræk, xDrive. 

Modellen er udviklet sideløbende med BMW 8-serie Coupé, BMW M8 og M8 GTE-racerbilen, som blandt andet deltog i 24-timers løbet i Le Mans. Resultatet er et lavt tyngdepunkt, letvægtskonstruktion med aluminium, magnesium og kulfiberforstærket plast (CFRP) samt optimeret aerodynamik. Adaptiv M affjedring og integral aktiv styring er standard.  

M sportsdifferentiale er standard på M850i og kan bestilles til 840d. 

BMW 8-serie cabriolet er skabt til både villavejen og racerbanen, og Driving Experience Control giver mulighed for en individuel opsætning af bilen, så køredynamikken kan optimeres efter forhold, vejr og temperament.  

Når familien skal med, der er plads til fire, og komforten spiller en rolle, så kan der vælges mellem ADAPTIVE mode, COMFORT eller ECO Pro.  

Skal det alligevel være lidt dynamisk, så kan bilen elektronisk sættes op til enten SPORT eller SPORT+.  

Bilen har et omfattende standardudvalg af assistentsystemer, herunder fjernlysassistent, kollisionsadvarsel, vejbaneassistent, advarsel for påkørsel bagfra, aktiv fartpilot samt parkeringsassistent. Derudover er Head-Up Display og BMW Live Cockpit Professional også standard.

Kilde: BMW

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar