Peut præsenterer fin dieselmotor

Bilfabrikkerne tror stadig på diesel

Dieselmotoren er et jagtet maskineri.

Seneste har Socialdemokratiets leder, Mette Frederiksen, afsagt dødsdommen over dieselmotoren i Danmark.

Formentligt uden at vide, hvilket arbejde fabrikkerne lægger i netop denne motortype, og hvor lidt de nyeste versioner udleder af farlige stoffer.

Fru Frederiksen! Bilfabrikkerne tror på dieselmotoren langt ud i fremtiden.

Sammen med benzinmotoren forventes dieselmotoren at tegne sig for 75 pct. af salget omkring 2025.

En af de store producenter af dieselmotorer er Peugeot, og de lancerer efter sommerferien familiebilen 308 med en af markedets mest moderne, effektive og rene dieselmotorer, står at læse i Jyllands-Posten.

“Den nye konstruktion lever op til den kommende Euro 6c-norm, der er på vej, og som bliver et krav fra 2020. Den skrappe test har fokus på minimering af de farlige NO-partikler, og bilerne bliver afprøvet under virkelige tests i stedet for i et laboratorium,” skriver bilredaktør Christian Schacht. 

Den ny motor er på 1,5 liter i stedet for som i forgængeren 1,6 liter og yder 130 hestekræfter, drejningsmomentet er 300 Nm fra 1750 o/m, og ifølge bilredaktøren med en blødere og mere kultiveret motorlyd end forgængeren.

“Det her er klassens bedste dieselmotor og den mest støjsvage, ” siger han.

Brændstofforbruget er lidt højere end i forgængeren, men det skyldes at den er blevet testet efter en langt mere realistisk metode. Før hed det 31,1 km/l. Nu er tallet 26,3 km/l.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar