Baleno giver Suzuki mere styrke

Baleno giver Suzuki mere styrke

02/06/2016
3.910 Views

Vitara har givet Suzuki vind i sejlene, og med den ny familiebil, Baleno, er mærket på vej tilbage til fordums position på det danske bilmarked.

Næste år forventer Suzuki at sælge 10.000 biler i af dem vil hver fjerde være en Baleno.

Den ny “danskerbil” positionerer sig mellem SUV’en Vitara og den frække Swift, der i den næste udgave bliver lidt mindre, mere sportslig og ungdommelig.

En bil til et helt andet publikum end Baleno.

Vildmedbiler.dk havde et kort møde med Baleno i går, og skal vi efter det drage en hurtig konklusion, så har Suzuki gjort et godt stykke arbejde.

Flot design, stor plads, gode køregenskaber, interessant teknik og spændende motorer.

Baleno er bygget på en helt ny platform af højstyrkestål og med en helt ny struktur. Bare 980 kg vejer den, 70 mindre end den Swift er bygget på.

Det lettere og stivere karrosseri giver bedre køreegenskaber og ikke i mindst bedre arbejdsbetingelser for motorerne.

De har ikke så meget at slæbe rundt med.

Med den ny Baleno præsenterer Suzuki et nyt begreb, “Mild Hybrid”.

Og det er faktisk en interessant nyhed, der helt eliminerer generne ved stop-start-funktionen.

En forstørret generator og et lille kompakt lithium-batteri, tilsammen med en vægt på bare seks kilo, starter motorens svinghjul ved start og giver dermed en total vibrations- og støjfri igangsætning, når det røde lys bliver til grønt.

Hybridteknikken opsamler energien under nedgearinger og nedbremsninger, så batteriet hele tiden er klar til at levere strøm til generatoren, når der skal startes.

Det gør Baleno perfekt i byerne med mange start-stop-situationer.

“Mild hybrid”-versionen kører ifølge Suzuki mellem fem og ti procent længere på literen til gengæld koster den 5.000 kr. mere end versionen med 90 hestes motoren.

Jeg syntes pengene er givet godt ud, ikke alene på grund af brændstofbesparelsen, men primært på grund af den vibrationsfrie motorstart.

Den danske Suzuki-importør er helt sikker på, at bilkøberne er har samme mening.

“Et forsigtigt bud er, at 15 pct. vil vælge “Mild Hybrid!-modellen,” siger pressechef John Mogensen. 

Han forventer, at udgaven med den firecylindrede 1,2 liters Dualjet motor med 90 heste vil sætte sig på 75 pct. af salget. Det vil sige, at topmodellem med den veloplagte 112 heste turbomotor vil sætte sig på de sidste 20 pct.

Suzuki Baleno fås i tre udgaver, Comfort, Active og Exclusive, til priser fra 143.990 til 184.990 kr.

Det billigste udgave er veludstyret med bl.a. aircondition, elruder og elspejle, læderrat med betjening af cd-radio, , LED-kørelys for og bag, sædevarme samt Bluetooth og USB-indgang og en brændstoføkonomisk 1,2 liter Dualjet-motor med 90 hestekræfter.

23,8 km/l. kører den på literen.

Vil du have lidt flere lækkerierp skal du trække ekstra 5.000 kr. På Dankortet og købe Active-udgaven, der er en af de mest veludstyrede biler i klassen.

På udstyrslisten er bl.a. et avanceret automatisk nødbremse-system, der virker ved alle hastigheder og adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende.

Det kan ingen konkurrenter tilbyde i segmentet matche.

Vil du have en Baleno Exclusive med hele pakken er prisen 184.990 kr., men så får du både 112 heste turbomotor, navigation, xenon-forlygter, bakkamera, 16” alufælge, klimaanlæg, nøglefri betjening og trykfølsom betjeningsskærm.

Også den er et stærkt kort!

Baleno er ikke så spændstig som Swift, men til gengæld mere komfortabel og praktisk. Den har et stort bagagerum, det største i klassen, den har plads til selv langbenede på bagsædet og døre der åbner stort.

Teknisk har Baleno også styr på detaljer. Der er ingen støj fra koblingen, gearskiftet er præcist, og godt lyddæmpet.

Baleno er en letkørt bil.

Kandidaterne til titlen som Årets Bil i Danmark er endnu ikke fundet, men det skulle undre mig meget, hvis ikke Baleno kommer blandt de fem i finalen.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

1 Comments

  1. 110% iorden udtalelse…
    “Et forsigtigt bud er, at 15 pct. vil vælge “Mild Hybrid!-modellen,” siger pressechef John Mogensen.

    Han forventer, at udgaven med den firecylindrede 1,2 liters Dualjet motor med 90 heste vil sætte sig på 75 pct. af salget. Det vil sige, at topmodellem med den veloplagte 112 heste turbomotor vil sætte sig på de sidste 20 pct.

Leave A Comment