Audi Q8 RS med plads og power

Audi har for første gang i mærkets 25-årige historie med RS-modeller introduceret  en stor SUV-coupe med gener fra en ægte high-performance sportsvogn. 

Den hedder RS Q8 og kombinerer kræfterne fra en RS-model med elegancen fra en coupé og fleksibiliteten fra en SUV.  

Hjertet er en otte-cylindret biturbo-motor med 600 hk og 800 Nm.  

Audi Sport har dog ikke kun tænkt i præstationer i udviklingen af bilen, men også i effektivitet. 

Derfor er RS Q8 udstyret med et mildhybridsystem (MHEV) baseret på et 48-volt primært ledningsnet, og med sin remstartergenerator kan den genvinde op til 12 kW strøm til et lithium-ion-batteri. 

Som et resultat kan den rulle i op til 40 sek. med motoren slukket ved hastigheder mellem 55 og 160 km/t. Under delvis belastning og ved lave hastigheder har Audi RS Q8 desuden cylinderfrakobling, der yderligere forbedrer effektiviteten. 

RS Q8 introduceres i Danmark i løbet af første kvartal 2020. Der er endnu ikke dansk pris, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt. I Tyskland starter prisen fra 127.000 euro. 

Highlights: 

  • 600 hk, 800 Nm, 0-100 km/t på 3,8 sek. 
  • 4.0 V8 benzinmotor med biturbo 
  • Mildhybridsystem (MHEV) baseret på et 48-volt primært ledningsnet og med remstartergenerator 
Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment