Audi klar med ny A6 Allroad

20 år efter første generation Audi A6 Allroad forvandles den nyeste A6 Avant til fjerde generation A6 Allroad quarttro. 

En bil til dem, der syntes en SUV er for morfaragtig, men som alligevel sætter pris på øget frihøjde, dynamisk design, alsidighed og komfort. 

Motorprogrammet i den ny A6 Allroad quattro er til at overskue. Der er nemlig kun en maskine at vælge imellem, en V6 TDI, men med tre forskellige ydelser; 45 TDI med 231, 50 TDI med 286 og 55 TDI med 349 hestekræfter. 

De tre TDI-motorer udstyret med Audis mildhybridteknologi (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle), som gør kørslen endnu mere komfortabel og kan sænke brændstofforbruget ved reel kørsel med op til 0,4 l pr. 100 km. Den fungerer på grundlag af et nyt 48-volts primært ledningsnet. 

Remstartergeneratoren, som er det centrale element i MHEV-systemet, genindvinder en effekt på op til otte kW ved deceleration og akkumulerer strømmen i et separat litium-ion-batteri med en kapacitet på 10 Ah. Den nye A6 allroad quattro kan i store hastighedsområder rulle med standset motor, og start-stop-funktionen aktiveres allerede ved 22 km/t. 

Alle tre motorer er hastighedsbegrænset til 250 km/t., mens den “lille” maskine klarer 0-100 diciplinen på 6,7 sek., den mellem løser opgaven på 5,9 sek.og  55 TDI på 5,2 sek. 

Alle A6 Allroad quattro er med luftaffjedring, der varierer højden på karrosseriet ud fra bilens hastighed og den indstilling, der er valgt i systemet Audi drive select.  

I indstillingerne auto og comfort starter A6 allroad quattro på normalt niveau med en frihøjde på 139 mm og kan ændres aktivt via en hastighedsafhængig reguleringsstrategi. Hvis man vælger det højeste niveau ved maksimalt 35 km/t, hæves karrosseriet med 45 mm, og der sker en automatisk sænkning, når denne hastighed overskrides. 

Ved motorvejshastighed fra 120 km/t sænkes undervognen med 15 mm. Hvis A6 allroad quattro starter i offroad-indstillingen, som går op til 80 km/t, er karrosseriet 30 mm højere end i normalt niveau. Hvis man kører meget langsomt, op til 35 km/t, tilføres yderligere 15 mm i lift-indstillingen, således at frihøjden her er 45 mm højere end det normale niveau.  

Undervognen på A6 allroad quattro kombinerer en sportslig karakter med meget høj komfort og forbedrede terrænegenskaber. Det standardmonterede progressive styretøj arbejder mere og mere direkte, jo mere rattet drejes.  

Den dynamiske firehjulsstyring (ekstraudstyr) kombinerer på den måde adræthed og stabilitet. Ved hastigheder op til 60 km/t drejer baghjulene op til fem grader i modsat retning af forhjulene, hvorved vendediameteren formindskes. Ved højere hastigheder styrer for- og baghjulene op til to grader i samme retning. 

Ud over den specielt tilpassede undervogn byder A6 allroad quattro med standardmonteret nedkørselsassistent og hældningsvinkelassistent på yderligere komfortfeatures, så du også kan køre suverænt uden for vejen.

I forbindelse med kørsel i let terræn kan føreren kalde en visning frem på MMI-skærmen, som viser den aktuelle hældningsvinkel i længde- og tværretningen – hvis er akut fare for, at bilen vælter, kommer der en advarsel. Nedkørselsassistenten begrænser hastigheden i området fra 2 til 30 km/t på stejle nedkørsler til en hastighed, som føreren har defineret, og bremser efter behov alle fire hjul selektivt og individuelt. 

Motorer
Audi tilbyder den nye A6 allroad quattro med tre forskellige ydelsesvarianter af den 3 liters V6 TDI-motor. De tre TDI-motorer overfører kræfterne via en 8-trins tiptronic og har alle et højt drejningsmoment for at opnå en stor trækkraft. Motorvarianterne er på mange områder blevet nykonstrueret i forhold til forgængermodellen. 

I A6 allroad quattro 45 TDI yder den 231 hk samt 500 Nm drejningsmoment (mellem 1.750 og 3.250 omdr./min.), hvilket er nok til at klare sprinten fra 0 til 100 km/t på 6,7 sek. og en tophastighed på 250km/t.  

I A6 allroad quattro 50 TDI yder motoren 286 hk og leverer et drejningsmoment på 620 Nm (mellem 2.250 og 3.000 omdr./min.), hvilket giver 0-100 km/t på 5,9 sek. og en tophastighed (elektronisk begrænset) på 250 km/t.  

Topmotoren i A6 allroad quattro 55 TDI har en ydelse på 349 hk og et drejningsmoment på 700 Nm (mellem 2.500 og 3.100 omdr./min.). Den giver A6 allroad quattro 55 TDI en acceleration fra 0 til 100 km/t på 5,2 sek.  

Mildhybrid med 48 V
Som standard er de tre TDI-motorer udstyret med Audis mildhybridteknologi (MHEV = Mild Hybrid Electric Vehicle), som gør kørslen endnu mere komfortabel og kan sænke brændstofforbruget ved reel kørsel med op til 0,4 l pr. 100 km. Den fungerer på grundlag af et nyt 48-volts primært ledningsnet. 

Remstartergeneratoren, som er det centrale element i MHEV-systemet, genindvinder en effekt på op til 8 kW ved deceleration og akkumulerer strømmen i et separat litium-ion-batteri med en kapacitet på 10 Ah. Den nye A6 allroad quattro kan i store hastighedsområder rulle med standset motor, og start-stop-funktionen aktiveres allerede ved 22 km/t.  

A6 allroad quattro kommer med det omfangsrige infotainmentudbud fra søstermodellerne A6 og A7. Det komplet digitale betjeningssystem bestående af en stor skærm øverst – i topversionen med en størrelse på 10,1” – anvendes til betjening af infotainment. På det 8,6” store display derunder betjener føreren klimaanlægget, komfortfunktionerne og tekstangivelsen. 

Førerassistentsystemerne i den ny A6 allroad quattro er inddelt i to forskellige pakker: Assistentpakken Tour indeholder blandt andet effektivitetsassistenten, den adaptive kørselsassistent og nødsituationsassistenten. I pakken City får man vejkrydsassistenten og udstigningsadvarslen. Datakilden til alle disse systemer er den centrale førerassistentstyreenhed (zFAS), som permanent beregner et billede af bilens omgivelser. 

A6 allroad quattro introduceres i Danmark i løbet af sommeren. Der er endnu ikke danske priser, ligesom udbuddet af motorer og udstyr heller ikke er fastlagt. 

Brændstofforbrug:
A6 allroad quattro 45 TDI
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,9–17,2
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 156–152 

Allroad quattro 50 TDI
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 16,9–17,2
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 156–152 

Allroad quattro 55 TDI
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 15,2–15,6
CO2-emission ved blandet kørsel i g/km: 172–168 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment