Audi går i kødet på BMW

Audi vil ikke stå tilbage for BMW, og lancerer til efteråret en ny A4, der skal tage konkurrencen op mod 3-serien. 

Det er fire år siden den nuværende Audi blev præsenteret, så der har været nok at tage fat på i bestræbelserne på at holde sig i toppen af segmentet. 

Elektronikken udvikler sig som ringe i vandet og tvinger bilfabrikkerne til hurtigere at skulle opgradere deres biler. 

Men lad os lige tage designet først. Den ny A4 har fået mere sportslige designdetaljer og er mere dynamisk at se. Grillen er blevet bredere og fladere, og både på fronten og bagenden understreger vandrette linjer bilens bredde.  

Audi A4 kommer med seks forskellige turbomotorer med ydelser imellem 150 hk og 347 hk – fra Audi A4 35 TFSI til Audi S4 TDI. Alle motorerneuanset om det gælder firecylindret TDI, V6-TDI eller firecylindret TFSI, holder sig under grænserne i udstødningsnormen Euro 6d-temp. 

Tre af motorvarianterne er ved lanceringen udstyret med et mildhybridsystem (MHEV) på 12-volts-basis, som sænker forbruget og samtidig øger komforten. Ved normal kørsel i dagligdagen kan MHEV-systemet således reducere brændstofforbruget med op til 0,3 liter pr. 100 km.  

Alle A4-modeller er som standard udstyret med en automatisk gearkasse, bortset fra den mindste TFSI-model (35 TFSI med 150 hk) og TDI-modellen (40 TDI med 190 hk), der også udbydes med manuelt gear. 

Til hver af de seks motorvarianter fås en skræddersyet kraftoverføring i form af manuel gearkasse, 7-trins S tronic eller 8-trins tiptronic samt forhjulstræk eller quattro-firehjulstræk. 

I den afdæmpet designede kabine i Audi A4 er det vandrette linjer, der sætter dagsordenen. I centrum af instrumentpanelet er det store MMI touch-display, let drejet mod føreren, det ny betjeningssystems centrale element.  

Med sit nye MMI-system byder Audi A4 på en betjeningsoplevelse som en moderne smartphone. Et MMI touch-display med akustisk tilbagemelding overtager funktionerne fra den hidtidige dreje-/trykknap på midtertunnelkonsollen. TFT-displayet i høj opløsning er 10,1”, og dets grafik er bevidst holdt rent og enkelt. 

Navigationen i Audi A4 er blevet mere omfattende, og porteføljen fra Audi connect og Audi connect plus indeholder en lang række onlinetjenester, herunder også Car-to-X-tjenester, som gør brug af den kollektive intelligens fra Audi flåden.  

Ud over onlinevejskilte- og fareinformationer samt tjenesten On Street Parking kommer lyskrydsinformationerne til som noget nyt. Takket være opkoblingen med byens infrastruktur modtager bilen via en server informationer fra lyskrydsenes centralcomputer, så føreren har mulighed for at tilpasse hastigheden til den grønne bølge forude. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment