Audi e-tron GT smider maskeringen  

590 hestekræfter, træk på alle fire hjul og et design, der bare spiller! 

Audi trak på Los Angeles Auto Show tæppet af den ny firedørs eldrevne e-tron GT concept fra Audi Sport. 

Dynamisk bil med en front, der ligner noget fra en konventionel bil! Tak for det. 

E-tron GT er den tredje Audi, der kører på ren el, de to første var SUV’en Audi e-tron og Audi e-tron Sportback.  

Teknikken i e-tron GT er udviklet i samarbejde med Porsche. 

Projektet vil frem mod slutningen af 2020 blive udviklet til serieproduktion, og i begyndelsen af 2021 vil de første eksemplarer blive leveret til kunderne. 

Den rent elektriske drivlinje med en elmotor på både for- og bagakslen giver en systemydelse på nævnte 590 hk. Begge motorer er permanent aktive synkronmotorer, der overfører drejningsmomentet til vejbanen via alle fire hjul, så den nye Audi e-tron GT concept er naturligvis også en ægte quattro.  

Mere præcist en e-quattro, for der er ingen mekanisk forbindelse mellem for- og bagakslen. Den elektroniske systemstyring koordinerer trækprincippet mellem akslerne samt mellem de venstre og højre hjul. Det betyder optimalt vejgreb og kun den ønskede mængde udskridning.  

Det vil gøre det muligt at fyre den af fra 0-100 km/t på 3,5 sek. og på ca. 12 sek. op til 200 km/t. I perfekt vejr, forstås! 

Tophastigheden er elektronisk begrænset til 240 km/t. 

Rækkevidden for konceptbilen vil i henhold til den nye WLTP-standard være længere end 400 km. Energien kommer fra et litium-ion-batteri på over 90 kWh, som med sin flade konstruktion udfylder hele bilens bund mellem for- og bagakslen.  

Batteriet i Audi e-tron GT concept kan lades op på flere måder, med kabel, som tilsluttes bag klappen i venstre forskærm og kontaktløst via induktion ved hjælp af den såkaldte Audi Wireless Charging. 

Opladningen via kabel går markant hurtigere, for den firedørs coupé er udstyret med et 800 V-system. Det giver en reducering af ladetiderne i forhold til konventionelle systemer, som er almindelige i dag. Eksempelvis tager det blot ca. 20 min. at lade batteriet op til 80 procent af dets kapacitet og dermed opnå en rækkevidde på over 320 km (WLTP).

e-tron GT concept kan dog også oplades ved ladestandere med et lavere spændingsniveau, hvilket giver føreren adgang til hele ladenetværket. Det tager blot længere tid.

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar