Audi præsenterer ny A1 Sportback

Audi afslører ny A1 Sportsback

Audi har i dag præsenteret en ny A1 Sportback. 

Langt mere dynamisk og smart end den buttede model, den afløser. 

Audis mindste har fået kant, et lygtedesign, der får den til at se bredere ud end den er, en bagende med elementer fra ikoniske Sport Quattro, og bronzefælge, der linker bilen til Audis motorsportshistorie. 

Den ny Sportback, der er femdørs, er seks centimeter længere end forgængeren, bredden er den samme, mens der et skrællet én cm af højden. 

Det fremgår af pressematerialet, at overhænget både for og bag er blevet kortere. 

Audi oplyser til gengæld ikke noget om akselafstanden, men der gættes i internationale medier på, at den er blevet længere for at få mere plads specielt på bagsædet. 

Mere plads er der også til bagagen, hele 65 liter mere og 1090 liter, når bagsæderyglænet er lagt ned. 

A1 Sportback fås kun med benzinmotor, turboladede og med partikelfilter. Den mindste er en 3-cyl. 1,0, mens de andre enten er 1,5 eller 2,0 liter. Effektmæssigt ligger de fra 95 til 200 hestekræfter. 

Topmodellen, S1 Sportback, var ikke med ved præsentationen i Barcelona, men den kommer næste år – med en 250 hestet turbomaskine. 

0-100 på fem sekunder er hvad den kan klare. 

Audi har givet A1 Sportback-ejeren en masse teknik at lege med. (Husk at køre bil, når du kører bil). Displayet i instrumentpanelet er standard uanset hvilken version man vælger, men det opgraderes med Audi’s virtuelle cockpit med mere avanceret visning og grafik.  

Skærmen på instrumentpanelet kan fås op til 10,1 tommer, og i de fedeste versioner er det muligt at skrive kommandoer direkte på skærmen, akkurat som i storebrødrene A6, A7 og A8.  

A1 Sportback er konstant opkoblet for at kunne modtage de seneste trafikinformationer, oploade de nyeste navigationskort (Fire gange om året) og andre tjeneste, der gør livet bag rattet lidt enklere. 

I MMI-navigation plus-systemet får du desuden adgang til dinTwitter-konto och din e-mailbakke samt Google Earth med Google Street View. 

Sikkerhedsudstyret omfatter adaptiv fartpilot med afstandsradar, automatisk nødbremse, der både genkender cyklister og fodgængere, bakkeholder, parkeringsassist og meget andet, der hjælper føreren sikkert gennem trafikken. 

Der blev ikke meldt noget ud om priserne ved præsentationen, ej heller præcist hvor den kommer til salg i Danmark. Der gættes på medio november. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Skriv en kommentar