Aquila klar med ny racerbil

05/12/2014
2.396 Views

Den driftige racerbildesigner, Dan Suenson, er igen på banen med et nyt spændende projekt.

Sammen med Birmingham City University har han udviklet en ny racerbil med navnet Synergy, en et- sædet åben sportsvogns-prototype med aluminium chassis og en 3-cylindret, 1-liters Toyota/C1/Peugeot 107-motor.
“Det er en billig, spændende og god klasse for unge kartkørere at udvikle sig i,” siger promotor Peter Elgaard til vildmedbiler.dk. “Jeg har allerede haft de første møder med Dan Suenson omkring konceptet og forventer, at klassen er på programmet sammen med DTC i 2016. Jeg så dog gerne lidt større motor i bilen end den, der først er lagt i den.”
Synergy er den fjerde bil fra Aquila, som i 2005 producerede sin først Formel Ford, efterfulgt af sportsvognsprototyperne CR1 og Adamo.
Aquila sælger Synergy i flere pakketyper til flere typer undervisningsmiljøer og private, den billigste til bare 75.000 kr. (Se pakke specifikationer).
En yderst fornuftig pris for en racerbil med lav tyngdepunkt, lav vægt og lave vedligeholdsomkostninger.
”Jeg har længe gennem min undervisning i konstruktion af racerbiler, på både Aarhus Techs autoteknolog-uddannelse og motorsports bachelor uddannelsen på Birmingham City University, været frustreret over, at de studerende ikke får muligheden for at omsætte den lærte teori til praksis. Det har vi nu løst med Aquila Synergy-konceptet,” siger ejer af Aquila Cars, Dan Suenson.
”Synergy er en ”rigtig” racerbil med ca. 70 hk og en vægt på kun 350 Kg. Den giver de studerende mulighed for at afprøve deres viden i ”den virkelige verden”, og er samtidig med til at genbruge dele fra kasserede biler. Synergy har samtidig så lave købs- og driftsomkostninger, at både universiteter og private uden mange penge har mulighed for at deltage i motorsport. Så synergien i Synergy -rojektet er højt, og vi forventer, at konceptet vil spredes til motorsporten i hele verden,” udtaler Søren R. Glob, bestyrelsesformand i Aquila Cars.
I første omgang er det meningen er, at universiteter og colleges køber Synergy som samlesæt. Dertil skal bruges en doner bil, de tidligere nævnte, hvorfra der bruges motor, gearkasse og ledningsnet.

De studerende skal først samle chassiset af aluminiumsplader, som derefter kontrolleres og godkendes af Aquila. Efterfølgende samler de studerende resten af bilen og får dermed vigtig træning og erfaring i sammenhængen og konstruktionerne i en racerbil.
I College-versionen af Synergy er chassiset samlet og den praktiske erfaring fås ved at samle de mekaniske dele.
Bilen skal i første omgang køre i British Racing & Sports Car Clubs (BRSCC) serie for sportsvogne, Excool OSS, indtil den næste år forventes at køre i sin egen serie.
Serien er bygget op med tre mesterskaber: Et overordnet mesterskab for hele klassen (også private kørere), et mesterskab for universiteter og et mesterskab for colleges.
Det er bilen, der tjener point ved at vinde et løb, og man kan derfor have op til tre forskellige kørere på en raceweekend.

Den ny Synergy leveres i tre forskellige versioner, med mulighed for at deltage i tre forskellige mesterskaber.

Universitets-versionen:
Synergy levers her med alle dele som samlesæt. Chassiset limes og popnittes sammen og skal derefter godkendes af Aquila. Samlesættet kan også købes af private i samarbejde med et universitet. Til samlesættet skal indkøbes donerbil.
Pris: 75.000 kr.

College-versionen:
Synergy leveres her med et samlet chassis og alle mekaniske dele som samlesæt. Private har mulighed for at købe denne version. Evt. i samarbejde med et college/teknisk skole. Til samlesættet skal indkøbes en donor bil.
Pris: 95.000 kr.

Privat-versionen:
Synergy leveres som komplet samlet bil. Done bil er indkøbt af Aquila, men kan også (med reduktion i prisen) leveres til Aquila af køber.
Pris: 145.000 kr.

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment