Ny Yaris: Fra kedelig til frækkert

Mindre men mere rummelig og slankere med stærkere hybrid drivlinje. 

Toyota har afsløret fjerde generation af Yaris, der har fået et spændende nyt design og en nyudviklet økonomisk tre-cylindret hybridmotor.

Designmæssigt er den ny model langt mere dynamisk end forgængeren, specielt den kække hoftelinie og den ny grill syntes jeg gør Yaris godt.

Den ny Yaris er fem millimeter kortere end end modellen den afløser, det vil sige, at den er 394 cm lang, hvilket er lidt mindre end Peugeot 208 og VW Polo, der begge er 405,5 cm lange. 

Højden er fire centimeter lavere, nu 147 cm, men stadig højere end både 208 og Polo. 

Men hvad vigtigere er, så er akselafstanden vokset med fem centimeter til 256 cm og sammen med en lavere siddeposition giver det mere plads til både føreren og passagererne i kabinen. 

Indendørs er der skruet gevaldigt op for kvalitetsfornemmelsen og ikke mindst er der luget ud i overflødige og forstyrrende designelementer og knapper. Nu er det ”hænderne på rattet, og øjnene på vejen”. 

Køreinformation bliver derfor præsenteret klart og direkte til føreren fra tre sammenkoblede skærme – den centrale Toyota Touch multimedieskærm, et TFT multiinformationsdisplay direkte foran føreren og et 10” stort head-up farve display i forruden.  

I maskinrummet ligger en nyudviklet tre-cylindret hybridmotor med verdens hurtigste forbrændingshastighed (Ifølge Toyota), der giver et højt drejningsmoment ved lave omdrejninger og et lavt brændstofforbrug. 

Det gamle nickel-metal hydrid batteri i forgængeren er erstattet af et nyt lithium-ion hybridbatteri, giver bilen både til kraftigere acceleration og muligheden for at køre på ren el med en hastighed på op til 130 km/t.  

Det ny batteri er derudover 27 pct. lettere end det gamle og bidrager dermed også til, at Yaris Hybrid samlet set er blevet 20 kg lettere. 

Yaris vil udover 1.5-liters hybridmotoren også kunne fås med en nyudviklet tre-cylindret 1.5-liters benzinmotor uden hybrid samt en tre-cylindret 1.0-liters benzinmotor. 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment