Her er den ny Peugeot 2008

Den kommer først på markedet en gang i 2020, men den ny Peugeot 2008 SUV er nok værd at vente på. 

Den har et stærkt design, og den vil fra starten fås både med el, benzin og diesel. 

Den nye 2008 er baseret på PSA Groups nyeste platform, CMP (Common Modular Platform), der er udviklet til B- og C-segment biler. Som navnet antyder kan den tilpasses og justeres i forhold til dimensioner og motorvarianter. 

I den nye 2008 er designerne lykkedes med at skabe endnu mere plads på bagsæderne (rekord for CMPplatformen). Den har en længde på 430 cm og en akselafstand på 260 cm, hvilket giver en bagagerumsvolumen på 434 liter, uanset hvilken motor den er udstyret med. 

Som resten af modelprogrammet vil den nye 2008 kunne fås i fire udstyrsniveauer: Active, Allure, GT-Line og GT – alle er tilgængelige i en 100 pct. el-, diesel- eller benzinversion. 

Det varer mange år før politikerne kan tvinge os til at købe en elbil, men for dem, der vil med på den elektriske bølge nu, kan vi fortælle, at Peugeot e-2008 er udstyret med en 100 kW elmotor, der yder 136 hk og har et drejningsmoment på 260 Nm (fra 0 km/t).  

Batteriet, som har en kapacitet på 50 kWh, giver en rækkevidde på op til 310 km efter WLTPstandard. Det har en garanteret levetid på otte år eller 160.000 km med 70 pct. af dens opladningsevne. Batteriet er placeret under gulvet, hvilket betyder, at pladsen i både kabinen og bagagerummet er den samme som i benzin- og diesel-versionerne. 

Peugeot har udviklet et, der består af et fem kW varmeelement, en varmepumpe med automatisk temperaturregulering i kabinen, der sørger for ikke at belaste det primære batteri. 

Der er tre forskellige måder at oplade bilen på: 

Man kan bruge en helt almindelig husholdningsstikkontakt eller et særligt Legrand Green Up stik med det medfølgende opladningskabel 

Man kan med en WallBox lade batteriet op på fem timer og 15 minutter, for den tre-fasede version (11 kW) eller på otte timer for versionen med mono-fase (7,4 kW) 

Eller man kan oplade ved en offentlig ladestander – det er muligt at bruge 100 kW ladere og det giver 80 pct. opladning på 30 min. 

Indvendigt har Peugeot-designerne taget udviklingen af i-Cockpittet et skridt videre og introducer det nu med et 3D instrumentpanel (afhængigt af version), hvilket betyder, at den vigtigste information kan vises i hologramform i førerens synsfelt – jo vigtigere information, jo tættere på førerens blik – alt efter førerens ønske. Herudover består det nye i-Cockpit af et kompakt sportsrat, ”tangent-knapper”, som giver hurtig adgang til de forskellige funktioner samt en touchskærm i enten fem, syv eller 10 tommer. 

Prioriteringen af high-tech udstyr ses også i udvalget af køreassistentsystemer, hvor den nye 2008 er på fuld højde med biler i en langt dyrere klasse og tilbyder et arsenal af teknologi: 

  • Nyeste generation af automatisk nødbremse (opdager fodgængere og cykler både nat og dag ved op til 140 km/t) 
  • Vejbaneassistent (med mulighed for at angive placering i vejbanen) 
  • Træthedsgenkendelse 
  • Automatisk fjernlys 
  • Udvidet skiltegenkendelse (Stop, forbudt adgang etc.) 
  • Adaptiv Cruise Control med Stop&Go funktion (med EAT8) 
  • Active Blind Spot Assist  
  • Permanent ARS (adaptive rear light system) 
  • Full Park Assist med Flankguard (med EAT8) 
  • Mirrorscreen, kompatibel med Mirrorlink og Apple CarPlay 
  • Trådløs opladning af smartphone 
  • Focal hi-fi system 
  • Elektrisk håndbremse 

 

 

 

 

 

Steen Nielsen

Chefredaktør, motorjournalist, uddannet på Danmarks Journalisthøjskole. Har arbejdet med motorstof på Ekstrabladet, Amtsavisen, Randers, Bilen Motor og Sport, BT, Den Blå Avis m.fl.

Leave A Comment